Matala kynnys asiointiin – autoala digitalisoituu vauhdilla

Blogiarkistoon

Julkaistu: 11.8.2020

Auton hajoaminen tai sille sattunut vahinko on aina ikävä yllätys. Tilanne harmittaa ja asiakkaidemme kokemusten mukaan kaikki ylimääräinen vaiva autovahingossa aiheuttaa lisää närkästystä tilanteeseen. Auton korjaamiseen liittyvä prosessi vie väistämättä aikaa jo sovitusta – työviikosta, mökkimatkasta tai lomareissusta.

Olemme aina halunneet olla alan vastuullinen edelläkävijä, joka tuo nykyteknologian mahdollisuuksia toimintakentälle. 2016 ryhdyimme miettimään, voisiko vauriokorjausprosessia lyhentää, jotta siitä tulisi asiakkaalle vähemmän aikaa vievä ja entistä miellyttävämpi kokemus. Vastauksena kehitimme yhteistyökumppanimme avulla selainpohjaisen sovelluksen InCar-kameran, jonka avulla vahinkotarkastuksen saa tehtyä jo tapahtumapaikalla ja ensimmäinen fyysinen korjaamokäynti voidaan hoitaa etänä.

Digitaalisuus ja ympäristönäkökulmat muovaavat autoalaa

Autoala digitalisoituu vauhdilla, ja tämä herättää asiakkaissa erilaisia odotuksia ja oletuksia. Pelkkä lomake tai puhelinnumero verkkosivuilla ei enää riitä, vaan ihmiset toivovat palveluita suoraan puhelimeensa. InCar-kamera-palvelu on suunniteltu siten, ettei asiakas joudu tekemään mitään turhaa ja kynnys käyttämiseen on matala – tarvittavat lomakkeet on esitäytetty ja auton valokuvaamiseen on luotu selkeät ohjeet, jotta yhteydenotto käy mahdollisimman nopeasti ja vaivattomasti.

InCar-kameralla ja sen kaltaisilla uudistuksilla haluamme helpottaa asiakkaan arkea.  Esimerkiksi tässä tapauksessa uudistus tarkoittaa yhtä käyntiä vähemmän korjaamolla – hermojen lisäksi säästyvät myös ajokilometrit ja luonto.

Ympäristöystävällisyys on tärkeä lähtökohta, kun pohditaan uusia konsepteja. InCar-kamera on ollut nyt käytössä 3,5 vuotta ja palvelun käyttö on lisääntynyt tämän vuoden aikana peräti 130%. Säästetyissä kilometreissä tämä tarkoittaa usean tuhannen litran säästöä polttoaineessa.

Tulevaisuus täynnä mahdollisuuksia

Vauriokorjaamo on autoilijan apuna vahingon sattuessa. Vauriokorjaus on silti palvelualana hankalassa paikassa. Kun alan palvelua aletaan etsiä, on jo käynyt jotain, mikä harmittaa. Korjaamokäynnit aiheuttavat lisävaivaa ja lopulta autoilija saa takaisin sen, mitä alun perin jo omisti.

Mitä tulevaisuus sitten voisi pitää sisällään? Kenties tulevaisuudessa autoilija saisi yhden sovelluksen kautta hoidettua kaikki auton vahinkokorjaukseen liittyvät asiat. Sovelluksen kautta esimerkiksi autonkorjauksen prosessia voisi seurata vaihe vaiheelta. Sovellus voisi myös lähettää muistutuksia huolloista tai antaa vinkkejä ympäristöystävällisempään ajotapaan. Olisiko jopa mahdollista, että sovelluksen voisi yhdistää auton ajotietokoneeseen, jolloin vahingon sattuessa sovellus voisi kertoa korjaamolle suoraan, millaiselle avulle on tarvetta ja varata oikean korjausajan?

Ala kasvaa jatkuvasti avaten uusia mahdollisuuksia sekä kehityksen kohteita, mikä mahdollistaa myös omat jatkuvat kehittämisprosessit. Me InCarilla olemme aktiivisesti kehittämässä autoalaa ja olemme innoissamme siitä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Toivotamme turvallisia ajokilometrejä alkavaan syksyyn! Voit lukea lisää InCar-kamerasta sekä katsoa opastavan esimerkkivideon palvelun käytöstä tästä.

Kategoriat: Blogi
Blogiarkistoon