Käsityötaitoa parhaimmillaan – PDR-menetelmällä pienet kolhut oiotaan alle tunnissa – InCar

Käsityötaitoa parhaimmillaan – PDR-menetelmällä pienet kolhut oiotaan alle tunnissa

PDR on lyhenne sanoista Paintless Dent Repair (maaliton lommon korjaus). PDR-menetelmän avulla lommot tai kolhut oikaistaan pellin sisäpuolelta varovasti, millimetri kerrallaan, ilman maalausta. Menetelmä on auton omistajalle nopea, edullinen ja ympäristöystävällinen – ja tekijälleen erityisen palkitseva!

PDR-korjaus on nopeaa ja siksi edullista

Usein PDR-menetelmällä korjataan kolhuja, jotka syntyvät esimerkiksi parkkipaikalla avatun oven osuessa toiseen autoon. Muita harmillisia kolhujen aiheuttajia ovat esimerkiksi yllättävä raekuuro, auton pinnalle tippuva käpy tai golf-kentällä tapahtuva vahinko. Tällaisilta vahingoilta on vaikea välttyä, mutta onneksi korjaaminen on auton omistajalle helppoa ja nopeaa!

“PDR-menetelmällä autosta saadaan nopeasti jälleen uuden veroinen”, kertoo InCarin työnjohtaja Jani Niskanen. “Välillä asiakas jää katselemaan, miten homma tehdään. Ja kun auto on parhaimmillaan kunnossa jo 10 minuutissa, niin kyllähän siinä kiitoksia irtoaa”, Niskanen hymyilee.

PDR-menetelmä sopii kolhuille, joissa maalipinta tai pelti ei ole rikkoutunut. “Pieni naarmu maalipinnassa ei haittaa. Sen saamme kiillotettua pois niin, ettei pintaan jää mitään jälkiä”, Niskanen kertoo.

Pääsääntöisesti PDR-menetelmällä päästään korjaamaan lähes missä tahansa sijaitsevat kolhut. Haastavimpia paikkoja ovat sellaiset, jotka ovat auton tukirakenteiden takana, mutta niihinkin päästään yleensä käsiksi tukirakenteissa olevien reikien kautta.

PDR-korjauksen kesto on pääsääntöisesti alle tunti. Nopeutensa takia menetelmä on asiakkaalle edullinen. Hinta jää usein alle omavastuun, jolloin vahinkoilmoitusta ei tarvita ja omistaja välttyy mahdollisilta bonusmenetyksiltä. “Auton omistajan ei useinkaan tarvitse käyttää vakuutuksiaan tai huolehtia omavastuista, seisontapäivistä tai sävyeroista”, Niskanen listaa. Menetelmä on myös ympäristöystävällinen, sillä se ei edellytä osien vaihtoa tai uudelleenmaalausta.

PDR-kolhunoikaisu on käsityötaitoa parhaimmillaan. Menetelmä on Euroopassa vahvasti kasvussa, mutta Suomessa vielä lapsen kengissä. “Meitä on Suomessa alle 20 ammattilaista, emmekä mekään joka paikkaan kerkeä”, Niskanen nauraa. Potentiaalia ja kysyntää on kuitenkin Suomen olosuhteissa valtavasti!

Raekuurojen ammattilaiset oikovat tuhat lommoa yhdestä autosta

Jani Niskanen on yksi PDR-alan pioneereja Suomessa: hän on tehnyt PDR-korjausta 20 vuotta. Niskanen kollegoineen oli Suomen ensimmäinen toimija, jolla oli riveissään useampia PDR-korjaajia. Tällä hetkellä Niskanen tiimeineen tarjoaa PDR-korjausta InCarin toimipisteissä koko Etelä-Suomen alueella – ja tarvittaessa myös muualla. “Tänä syksynä korjaajamme on kiertänyt Vaasan kautta Kokkolaan, Joensuuhun, Kuopioon ja Ouluun korjaamaan raekuurotuhoja”, Niskanen kertoo.

Raekuurot työllistävät Niskasta säännöllisesti, ja Niskanen pitääkin tiimiään raekuurojetuhojen ammattilaisina. Kunnon raekuuron jälkeen autossa voi olla toista tuhatta kolhua, mutta Niskanen tiimeineen saa ne kaikki oiottua ilman maalausta. “Lappeenrannan raekuuron jälkeen oioimme kolhuja oikein urakalla. Silloin vakuutusyhtiötkin todella näkivät menetelmän tehokkuuden”, Niskanen kertoo.

PDR-korjaus
Pienet lommot oikaisemme ilman maalausta PDR-menetelmällä.

“Ensimmäinen raekuurokeikkamme oli Lieksassa. Asuimme lomamökissä kolmen korjaajan voimin yhdeksän kuukautta vuoroviikoin. Halusimme kokeilla, voimmeko oikoa yhdestä autosta satoja kolhuja tällä menetelmällä, ja kyllä se vain onnistui”, Niskanen muistelee. “Nykyään uskaltaisin sanoa, että olemme Pohjoismaiden kovimpia PDR-korjaajia!”

Niskasen PDR-ura lähti liikkeelle, kun amerikkalainen asiantuntija – entinen poliisi – saapui Suomeen kouluttamaan uusia tekijöitä. Niskaselle amerikkalainen kouluttaja oli todennut, että hänestä tulee vielä kova tekijä. Ja niin loppujen lopuksi tulikin, vaikkei alku ollutkaan ruusuinen.

“Tämä ei ole helppoa hommaa. Ensimmäinen vuosi menee hakatessa päätä seinään, ennen kuin homma alkaa sujumaan”, Niskanen kertoo. “Alussa sanoin joka päivä, että tänään lopetan. Mutta sitten en lopettanutkaan!”

Onneksi välineet, valot ja heijastimet ovat kahdenkymmenen vuoden aikana kehittyneet, ja nykyään on helpompi opettaa ja oppia menetelmää. “Koulutamme itse omat tekijämme omissa tiloissamme. Kädestä pitäen opettelemme, miten kolhua luetaan ja mistä sitä lähdetään työstämään. Kun punaisen langan hoksaa, alkaa homma sujua, ja sitten voidaan siirtyä yhä haastavampiin kolhuihin”, Niskanen iloitsee.

InCar tarjoaa PDR-korjausta koko Etelä-Suomen alueella. Kolhun sattuessa voit ajaa meille veloituksettomaan vahinkotarkastukseen. Ota meihin yhteyttä ja varaa aika, niin tarkistamme kolhun ja ehdotamme sopivaa toimenpidettä!