Liisarit ripeästi liikenteeseen

Suomen suurin leasingyhtiö ALD luottaa InCarin vauriokorjaukseen. Tärkeintä on hoitaa asiakkaiden autot korjaamolta takaisin ajoon mahdollisimman rivakasti.

”Olemme olleet tosi tyytyväisiä yhteistyöhön ja siihen, miten InCar reagoi meidän tai asiakkaiden palautteeseen ja ideoihin”, sanoo ALD Automotiven huoltopäällikkö Jyrki Riski.

ALD:n ja InCarin yhteistyö alkoi vuonna 2010, aikana jolloin InCarin korjaamoverkosto oli vielä paljon nykyistä harvempi – kaksi korjaamoa.

Nyt ALD:n asiakkaat saavat InCarin vauriokorjaamoiden palvelut missä päin Suomea tahansa. Vaurion sattuessa viat korjataan ammattitaitoisesti ja nopealla aikataululla minimoidaan auton haltijalle korjaustarpeesta aiheutuvat hankaluudet.

”Osa autoistamme korjataan merkkikorjaamoilla, mutta koko autokantamme vauriokorjauksista noin puolet hoidetaan InCarilla. Vuosittain vauriokorjauksia on noin 6 000–7 000, siihen sisältyy myös palautettujen leasingautojen korjaukset”, Riski kertoo.

Suomen suurin liisaaja

ALD Automotive on autojen määrällä mitattuna Suomen suurin huoltoleasingyhtiö, joka pyörittää noin 22 000 auton laivuetta. Osan autoista omistaa ja hallinnoi NF Fleet, joka on ALD:n ja Nordean yhdessä omistama yhtiö.

”Meillä on yritysleasingasiakkaina hyvin eri kokoisia yrityksiä yhden miehen toiminimistä monta sataa autoa liisaaviin yrityksiin”, Riski kertoo.

Uutena palveluna ALD:llä on myös Vaihtoleasing, jossa enintään muutaman vuoden ikäisistä liisariautoista tehdään uusia sopimuksia.

”Sopimuksen pituudet voivat olla kuudesta kuukaudesta ylöspäin. Nyt kun uusia autoja ei uskalleta tilata tai erilaisten toimitusvaikeuksien vuoksi voida ostaa, on vaihtoleasingin suosio lisääntynyt vauhdilla. Globaali komponenttipula riivaa edelleen, ja Ukrainan tilanne tuo ehkä uusia pulmia koko autoteollisuudelle.”

ALD:n liiketoimintaan kuuluu myös Carmarket, joka myy kuluttajille käytettyjä leasingautoja ja tarjoaa vaihtoleasingiä.

Veimme Jyrki Riskin Premier Parkiin ennakoivan ajamisen ja liukkaan kelin koulutukseen. Kuinka kädet kävivät Alfa Romeon ratissa, millaisia opetuksia ajopäivä antoi? Katso video verkosta täältä.

Nopeat prosessit nopeammaksi

Reilun kymmenen vuoden aikana InCarin ja ALD:n yhteistyössä on tapahtunut paljon.

”Olemme yhdessä kehittäneet toimintaa ja uusia palveluita. Hyvänä esimerkkinä on auton noutopalvelut, kuten Airport service. Autoilija voi jättää autonsa lentokentälle, mistä InCar noutaa sen ja korjaa asiakkaan loman tai työmatkan aikana”, Riski kertoo.

”Ylipäätään koko korjausprosessia on kehitetty nopeammaksi, jotta auton tarkastus, korjaus ja palautus olisi mahdollisimman ripeää ja auto saadaan nopeasti takaisin asiakkaalle ajoon.”

Myös uusi Vihreä korjaamo -konsepti on Riskille tuttu – ja ALD:lle merkityksellinen.

”Vastuullisuudella on iso merkitys meille, samoin asiakkaillemme. On ympäristön kannalta hyvä, että jätettä tuotetaan mahdollisimman vähän, ja meilläkin on lähtökohtana, että mieluummin korjataan vanhaa kuin ostetaan ja vaihdetaan aina uusia osia. Se on kaikille kannattavaa.”

ALD on myös sitoutunut autoalan Green deal -sopimukseen, jolla monin keinoin pyritään vähentämään liikenteen päästöjä ja parantamaan energiatehokkuutta. Siksi ALD:n omissa työsuhdeautoissakin on tarkat päästörajat.

Laatua teknologiasta riippumatta

Koko autoalan tulevaisuutta muokkaa nyt liikenteen ja autojen sähköistyminen. ALD:nkin uusien leasingautojen tilauksista jo yli puolet on ladattavia autoja ja niistä 20 prosenttia on täyssähköautoja.

Jyrki Riskillä on luotto siihen, että sähköautojen korjaukset hoituvat InCarilla nyt ja tulevaisuudessa. InCarilla koulutetaankin mekaanikkoja muun muassa sähköautojen virrattomaksi tekemiseen, mikä on edellytys, että sähköautoon voidaan ylipäätään kajota. Jokaisesta korjaamosta löytyy tällaista osaamista.

”Myös oma henkilökunta pidetään meillä ajan tasalla tekniikan kehityksestä. Meillä on erilaisia koulutusohjelmia sekä kansainvälisiä verkkokoulutuksia, ja autojen maahantuojat käyvät esittelemässä meille autojaan lähes viikoittain.”

ALD saa palautetta sekä omasta että kumppaniensa toiminnasta päivittäin.

”Saamme korjaamotoiminnastakin palautetta säännöllisesti, koska autoja korjataan niin paljon. Palautetta tulee laidasta laitaan. Jos joku asia ei ole onnistunut, kyse on yleensä aikataulumuutoksista tai varasosien saatavuudesta. Laadusta palautetta ei juurikaan tule, korjausten laatutaso on korkealla”, sanoo Riski.

”InCar mittaa meidänkin asiakkaiden asiakastyytyväisyyttä, ja se on ollut korkealla tasolla.”

InCarin ja ALD/NF Fleet -yhteistyö sisältää muun muassa

  • Vauriokameran käytön. Auton käyttäjä voi kuvata vauriot ja lähettää ne korjaamolle arvioitavaksi. Tämä säästää yhden käynnin korjaamolla – eli aikaa.   
  • Asiakkaan henkilökohtaisen yhteyshenkilön ja 24/7-palvelunumeron.
  • Palveluautokonseptin, johon kuuluu ns. Palveluautopäivinä vahinkotarkastusta, lasikorjausta ja koukkukorjausta myös asiakkaiden luona.