Katsastukseen liittyy monia asioita, jotka voivat tulla autoilijalle yllätyksenä. A-Katsastuksen ja K1 Katsastuksen Espoon asemien esihenkilö Juha Seppänen kertoo, mitkä viat aiheuttavat yleisimmin hylkäyksiä – ja miten ne voi välttää.
Yllättäviä unohtumisia ja tuttuja vikoja
Moni yllättyy jo katsastukseen ilmoittautuessaan, jos liikennevakuutus tai ajoneuvovero on maksamatta. Tällöin auto voidaan kyllä tarkastaa, mutta katsastusta ei voida hyväksyä eikä autoa saisi käyttää liikenteessä. Mikäli katsastus aloitetaan katsastusajan jo umpeuduttua, on auto tällöin jo käyttökiellossa eikä mahdollinen hylkäävä katsastuspäätös tuo yhtään lisää ajoaikaa. Jälkitarkastusaikaa on kuitenkin aina yksi kuukausi.
Yleisiä hylkäyssyitä ovat akselistojen ja ohjauslaitteiden nivelten välykset, jarruviat, jousituksen ongelmat, päästöviat sekä renkaiden liian pieni urasyvyys, joka yleensä johtaa myös ajokieltoon.
Moni ei myöskään tiedä, että nastarenkaissa nastamäärien ero parhaimman ja huonoimman renkaan välillä saa olla enintään 25 %, jotta renkaiden pito-ominaisuudet olisivat mahdollisimman tasaiset. Etuvetoisessa autossa eturenkaat kuluvat nopeammin ja niistä irtoaa myös nastoja enemmän, joten renkaita kannattaa kierrättää edestä taakse, renkaan oikea pyörimissuunta säilyttäen.
Pienikin vika voi kasvaa isoksi
Tuulilasin kiveniskemät voivat laajentua nopeasti halkeamaksi. Ensiapuna iskemä kannattaa suojata teipillä tai lasilaastarilla, jotta lika ei pääse iskemän sisälle. Kiveniskemän korjaus on maksuton, mikäli lasivakuutus on voimassa. Uusissa autoissa tuulilasissa on usein myös kamera- ja tutkajärjestelmiä, jotka eivät toimi luotettavasti vaurioituneen lasin läpi.
Pienetkin parkkipaikkakolhut voivat aiheuttaa paitsi ruostumista, myös vaaratilanteita, jos terävät pellin reunat jäävät esiin. Niistä voi aiheutua vakavia lisävammoja jalankulkijoille mahdollisissa törmäystilanteissa. Puskurin kolhun alla piilossa oleva törmäyspalkki voi myös vaurioitua huomaamatta, ja renkaan iskemä esimerkiksi parkkipaikan reunakiveen voi muuttaa pyörän asentokulmia, mikä kuluttaa rengasta nopeasti.
Sähköauton pohjavauriot on syytä tarkistuttaa
Sähkö- ja hybridiauton pohja suojaa suurta ja kallista ajokalustoa. Pienikin vaurio tai painauma kotelointiin tai jäähdytyskanaviin voi pahimmillaan aiheuttaa akuston ylikuumenemisen ja palovaaran. Seppänen kehottaa sähköautoilijoita tarkistuttamaan pohjan vauriot herkästi: “Auton valmistajien edustajat eivät aina ole ilmoittaneet Traficomille mallikohtaisia ohjeita, joten meidän on katsastuksessa puututtava pienimpiinkin painaumiin. Pelkkiin pintanaarmuihin ei katsastuksessa puututa, mutta niistäkin mainitaan auton käyttäjälle.”
Miten toimia, jos auto hylätään?
Jos katsastusaika on voimassa, saa hylätty auto kuukauden jälkitarkastusaikaa vikojen korjaamista varten. Ajoaikaa on tällöin enintään kaksi kuukautta, mutta viat on kuitenkin korjattava mahdollisimman pian. Myöhästyneessä katsastuksessa ajoaikaa ei myönnetä – silloin tarvitaan siirtolupa korjaamolle. Usein hylkäykset yllättävät, mutta Seppänen muistuttaa: “On parempi, että vakava vika löytyy katsastuksessa kuin lomamatkalla Lapissa.”
TOP 5 vinkkiä ennen katsastusta
- Tarkista kaikki valot – muista myös jarruvalot. Pyydä kaveri avuksi tai käytä hyväksi rakennusten peilaavia pintoja.
- Testaa turvavyöt – etu- ja takapenkeillä. Tarkista, että vyöt lukkiutuvat kunnolla.
- Tarkista renkaat – urasyvyydet (1,6/3 mm) ja rengaspaineet.
- Tutki tuulilasin kunto ja näkökenttä – pyyhkijät, pesulaite, peilit, ja poista esteet, kuten puhelintelineet ja karvanopat.
- Varmista maksut – ajoneuvovero ja liikennevakuutus on oltava kunnossa.
Yhteistyöllä – liikenneturvallisuuden ja ympäristön hyväksi
Pienistä vaurioista alkavat suuret korjauskulut ovat vältettävissä, kun viat hoitaa ajoissa. Sähköautoilijalle tarkkuus korostuu entisestään, ja jokaiselle autoilijalle tärkeintä on: muista katsastusaikasi.
Tarvittaessa kolhaisut parkkipaikalla, kiveniskemät ja vaikkapa mökkitiellä kantoon kopsahtaneen alustan voi käydä korjauttamassa vaivattomasti lähimmällä InCarin vauriokorjaamolla.
Kuva: A-Katsastus-konsernin kuvapankki