InCar on ottanut askeleen kohti vastuullisempaa ja läpinäkyvämpää autonkorjausta ottamalla käyttöön hiilijalanjälkeä laskevan CABAS Climate Calculation -työkalun. Kun reaaliaikainen mittaaminen on osa arkea, päätökset perustuvat tutkittuun tietoon ja puhe kestävästä kehityksestä muuttuu sanoista teoiksi.
Kun vauriokorjaamolle saapuu korjausta vaativa auto, edessä on päätöksenteko: korjataanko olemassa oleva osa kuntoon vai tilataanko upouusi varaosa? Tätä valintaa on vanhastaan ohjannut paitsi CABAS-laskentajärjestelmä, myös korjaamotyöntekijöiden ammattitaito, kokemus ja tuntuma. Uuden työkalun myötä perusteluissa voidaan nojata myös tutkittuun dataan.
CABAS Climate Calculation – eli mikä?
CABAS Climate Calculation on työkalu, jonka avulla laskemme eri korjausratkaisujen päästöt. Käytännössä tämä antaa keinon perustella tietty päätös sekä asiakkaalle että vakuutusyhtiölle: miksi korjaaminen on toisinaan parempi ratkaisu kuin täysin uuteen vaihtaminen.
Kyseisen työkalun käyttöönotto on sujunut InCarilla luontevasti, sillä se integroituu osaksi käytössä olevaa CABAS-laskentajärjestelmää. Vastuullisuuden entistä parempi huomioiminen ei ole siis vaatinut uusia ohjelmia tai lisätyövaiheita, vaan laskenta on sujuva osa vahinkolaskentaprosessia.
”Vaikka toimialamme ei vielä vaadi korjauskohtaisen hiilijalanjäljen mittaamista, on suunta selvä: asiakkaat ja vakuutusyhtiöt odottavat yhä enemmän datalla johdettua ympäristövastuuta. Toimintamme vastuullisuutta ohjaavat myös EU:n CSRD-raportointivelvoite (Corporate Sustainability Reporting Directive) ja Science Based Targets -sitoumus: seuraamme laaja-alaisesti toimintamme ja hankintojemme, kuten varaosien, ilmastovaikutuksia ja pyrimme jatkuvasti yhä järkevämpiin valintoihin myös ympäristön kannalta”, kertoo InCarin kaupallinen johtaja Pasi Tolvanen.
CABAS Climate Calculation toimii niin, että se hyödyntää ajoneuvon yksilöintitietoja, käytettyjä varaosia ja valittua korjausmenetelmää. Näiden perusteella työkalu laskee korjauksen hiilijalanjäljen ja tuottaa raportin, jota voidaan tarkastella eri tasoilla: korjaamokohtaisesti, automerkeittäin, vakuutusyhtiöittäin, auton mallivuoden mukaan ja niin edelleen.
Laskennan taustalla on Eco Repair Score -logiikka, joka vertailee eri korjauspolkujen, eli korjauksen, käytetyn osan tai täysin uuden osan ympäristövaikutuksia. Tulokset perustuvat todellisiin laskentatietoihin ja tarjoavat vertailukelpoisen kuvan vaihtoehtojen eroista.
Data tukee päätöksentekoa
Kun tieto hiilijalanjäljestä on osa vahinkolaskentaa, korjaamon ei tarvitse pohjata korjauspäätöksissä yksilön arvioon, vaan voidaan puhua puolueettomasti työkalun antamasta datasta. CABAS Climate Calculation tarjoaakin näkyviin eri vaihtoehtojen päästövaikutukset heti korjauksen suunnitteluvaiheessa. Tämä helpottaa niin työnjohdon kuin asiakaspalvelun työtä: jos voimme näyttää numeerisesti, miksi vanhan korjaus on järkevämpi ratkaisu kuin vaihto, on päätös helppo perustella sekä asiakkaalle että vakuutusyhtiölle.
”Asiakkaat ovat suhtautuneet tiedon jakamiseen myönteisesti. Kun he näkevät korjauksen ja vaihdon päästöeron, he ymmärtävät paremmin, miksi suosittelemme tiettyä ratkaisua. Samalla vastuullisuusviestintä muuttuu aidoksi: voimme osoittaa datalla, että ympäristöystävällisempi vaihtoehto on usein myös taloudellisesti järkevä”, Tolvanen summaa.
CABAS Climate calculationin käyttö vauriokorjaamon arjessa
CABAS Climate calculation -laskenta on InCarin korjaamoilla osa normaalia korjausprosessia ja tuttua CABAS-käyttöjärjestelmää, ja uusi työkalu on otettu hyvin vastaan. Päivittäisessä työssä se tuo päätöksiin selkeyttä ja perusteltavuutta. Niin työnjohto kuin kestävästä kehityksestä vastaavat toimihenkilöt voivat seurata tuloksia reaaliaikaisesti yhteisen järjestelmän kautta.
”Teknisesti työkalu on helppokäyttöinen. Meillä on itsellämme nyt näytön paikka, että muistamme käydä työkalun antamat vaihtoehdot läpi, dokumentoida perustelut ja viestiä niistä johdonmukaisesti”, pohtii Tolvanen.
Työkalun käyttö saattaa tuoda työpäiviin myös uudenlaisia oivalluksia tai tukea omille arvioille.
”Esimerkiksi pienen paneelin korjaaminen voi tuottaa huomattavasti pienemmän hiilijalanjäljen kuin vaihto uuteen, etenkin jos uusi osa on kuljetettu pitkän matkan takaa. Myös käytettyjen osien hyödyntäminen voi olla päästövaikutuksiltaan hyvin lähellä korjauksen vaikutuksia”, Tolvanen täydentää.
Korjaamoalan ympäristövastuu nyt ja tulevaisuudessa
Vastuullisuuden merkitys kasvaa myös vauriokorjaamoissa nopeasti. Läpinäkyvä päästödatan hyödyntäminen kertoo laadusta ja nykyaikaisesta toimintamallista.
Me InCarilla uskomme, että ympäristövastuun seuranta kehittyy tulevina vuosina kolmella tavalla:
- Yhteiset standardit ja vertailtavuus. Alalle sovitaan yhteiset mittarit, jotka mahdollistavat vertailun eri korjaamoiden ja korjausratkaisujen välillä.
- Reaaliaikainen ohjaus. Korjausvaihtoehdot valitaan yhä useammin sen perusteella, mikä ratkaisu tuottaa pienimmät päästöt.
- Osien toimittajaverkon läpinäkyvyys. Tieto osien alkuperästä ja valmistuksen ilmastovaikutuksista tukee kestäviä valintoja koko arvoketjussa.
CABAS Climate Calculation vastaa näihin tarpeisiin hyvin jo nyt yhdistämällä korjauslaskennan dataan korjausmenetelmän ja osien vaikutukset, näyttää eri vaihtoehdot ja tarjoaa myös kattavat raportit päätöksenteon ja raportointivelvoitteiden tueksi. Tulevaisuudessa tavoitteemme on päästä käsiksi yhä laajempaan osien elinkaaridataan ja saada automatisoidumpia ehdotuksia yhä kestävämmille korjausratkaisuille tapauskohtaisesti.
Hiilijalanjäljen laskeminen on meille InCarilla ennen kaikkea tapa lisätä toimintamme läpinäkyvyyttä ja laadukasta, mutta kestävää toimintamallia. Kun datasta tulee osa arkea, voimme joka päivä valita korjausratkaisuja, jotka ovat fiksumpia niin asiakkaan, ympäristön kuin koko alan kannalta. Pienilläkin valinnoilla on merkitystä, kun ne perustuvat tutkittuun dataan.

